DLD. Allas trafikdata som Övervakas och Sparas

Läste på SVT Nyheter, om "DLD" (Data Lagrings Direktivet)
http://svt.se/2.22620/1.2763439/trafikdata_som_operatorerna_maste_lagra
Här är problemen, men även bra o enkla förslag hur vi kan skydda oss.

Alla Fasta Telefoner: medel övervakning

Säg upp abonnemang. Använd datorn istället.

Alla Mobiler: medelhög övervakning

Säg upp alla abbonemang, kör Kontantkort. Ring endast i nödsituationer. Gamla mobiler är lite svårare att övervaka. Ha fler mobiler för olika tider om det går. Ta ur batteriet, sparar även batteri och förlänger livstiden. Kör Skype på mobilen...

Alla IP Telefoner: hög övervakning

Säg upp abonnemang. Använd datorn.

Alla Text Meddelanden SMS/MMS: mycket hög övervakning

SMS endast för nödfall (kanske bättre att ringa iofs).

Allt på Internet: nästan fullständing övervakning

Använd VPN. Ellr kryptera var sak för sig,
  • Använd TorBrowser för vardagligt surf utan Flash. (Både Google och den kinesiska regimen hatar Tor. Går inte att få bättre betyg än så)
  • Firefox addon, HTTPS Everywhere.
  • RetroShare Skyddad text chatt, skicka filer.
  • Skype. Krypterad voice/video. Tanka den seriösa versionen, Skype 4.2 pro
  • Undvik att Logga in på Gmail. Skaffa HushMail. Eller FastMail (har reklam). Eller annan bra mail, LavaBit? Gmail är dock bra att ha som skräp-mail för sånt man inte litar på.
  • p2p skydd, med mera. PeerBlock. Lite svår att använda än. (typiskt) Mitt tips är att 'Allow' all HTTP. Det blir mycket enklare så. Med PeerBlock ser man all trafik som stoppas. Du kommer bli chockad över all udda trafik som vill prata med din dator i smyg. :o

Kommentarer
Postat av: J O H A N N A

Skydda oss mot vad? Om jag vore kriminell eller nåt skulle jag kanske göra så där men jag tror ingen bryr sig om vem jag ringer eller vad jag sms:ar...

2012-04-14 @ 17:58:38
URL: http://gandhis.blogg.se/
Postat av: Nya

Den som har rent mjöl i påsen har allt att frukta,

y2u.be/HJWbTvr5R2Q

2012-04-15 @ 21:29:15
URL: http://nya.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0